0%

کاربرد ابزار گراستون در فیزیوتراپی

کاربرد ابزار گراستون در فیزیوتراپی

5/5 - (2 امتیاز)

ابزار گراستون در فیزیوتراپی

ابزار گراستون نخستین بار توسط دیوید گراستون مورد استفاده قرار گرفت. تکنیک گراستون یک نوع درمان دستی است که بیش از 30 سال با موفقیت به بیماران در سراسر جهان برای کاهش دردهای اسکلتی، عضلانی کمک می کند. ابزار گراستون به پزشک اجازه می دهد که به دلیل نتایج عالی استفاده از این ابزار، به طور مؤثر به بافت ها، ضایعات و محدودیت های حرکتی بیمار رسیدگی کند.

عملکرد و اثربخشی تکنیک گراستون به واسطه فیزیوتراپی ورزشی ،ماساژ و توانبخشی مشخص کرده که با مداخلات درمانی مناسب، استفاده از این ابزار، برای بازگرداندن حرکت و عملکرد بدون درد تاثیر گذار بوده است. این تکنیک شامل ابزاری از جنس فولاد ضد زنگ با پوشش تیتانیوم و انواع مختلف معقر و محدب بوده و برای اعمال فشار عمیق و ریتمیک در منطقه دردناک مورد استفاده قرار می گیرد. تکنیک گراستون در فیزیوتراپی در اصل باعث از بین رفتن فساد حاصل از آسیب دیدگی یا به اصطلاح کوفتگی در بافت های عضلانی است.

موضوع دیگر این است که با این روش می توان التهاب را به محل آسیب دیده بازگرداند، چرا که التهاب به خودی خود باعث تسریع در روند درمان می شود. برای درک این مسئله، لازم است که چرخه درمان طبیعی در بدن را که با سه مرحله تکمیل می شود؛ متوجه شویم:

  • التهاب: در ساعات اولیه بروز آسیب دیدگی، التهاب شروع می شود. مرحله التهاب شامل افزایش درجه حرارت بدن، تورم، حساس شدن به لمس بافت و سرخ شدن زخم در محل آسیب دیده می شود.
  • گسترش کبودی و تورم در محل آسیب دیدگی: این مرحله، مرحله اصلی بهبود بافت زخم، آزاد شدن نقطه ماشه و گرفتگی عضلانی است.
  • بهبود بافت آسیب دیده از طریق رشد بافت های همبند: طی مرحله انتهایی بهبود، نزدیک شدن به حالت عادی بافت زخم و آزاد شدن فاسیا برای تکمیل چرخه درمان را شاهد خواهیم بود.

همه اینها در حالی است که به کارگیری تکنیک گراستون به این چرخه سرعت می بخشد. در واقع بهبود بافت آسیب دیده، به دلیل افزایش التهاب تسریع می پذیرد و فرایند درمان طبیعی سرعت تکنیک گراستون را ندارد.

 

طراحی ابزار گراستون در فیزیوتراپی

همانطور که ذکر شد، ابزار گراستون، چند قطعه ابزار ویژه است که از جنس فلزی ضد زنگ ساخته شده است. قطعات این ابزار شامل شش قطعه اساسی بوده و بیشتر قطعات این ابزار لبه های گرد داشته و تیز نیستند. قطعات این ابزار نیز، سنگین، باریک و بزرگ هستند. بیشتر فیزیوتراپیست ها این ابزارها را تنها زمانی که درد با بافت های نرم مرتبط است، پیشنهاد می کنند. برخی محققان نیز مشاهده کرده اند که استفاده از فناوری ابزار گراستون در فیزیوتراپی نقاط قرمز بزرگی را به وجود می آورد که به دلیل استفاده نامناسب از این ابزار به وجود می آید.

مورد دیگری که باید در این قسمت به آن اشاره کنیم این است که تکنیک گراستون از یک روش ماساژ درمانی ویژه استفاده می کند. در واقع ابزارها به گونه ای طراحی شده اند که موقع ماساژ، هم نواحی آسیب دیده را شناسایی می کند و هم درمان لازم را برای آنها ارائه می کند. در هر صورت، درمانی تحت عنوان تکنیک گراستون در فیزیوتراپی، قطعا به طور ترکیبی و به همراه ماساژ درمانی، برای گسترش و استراحت بافت های آسیب دیده استفاده می شود.

کاربرد تکنیک گراستون در فیزیوتراپی

بدن انسان در درجه اول از عضلات، فاسیا، تاندون ها و رباط ها تشکیل شده است. آسیب های بافت نرم، نقش مهمی در بروز درد و شکل گیری مشکلات مرتبط با عضلات دارد. حتی اگر آسیب بافت نرم به یک بیماری جدی تبدیل نشود، اما استفاده از درمان های خانگی نظیر تحت فشار قرار دادن عضله یا رباط پاره شده به واسطه بستن محل آسیب دیده، می تواند باعث درد شدید و مشکلات مختلف حرکتی شود. پس بهتر است حتما مداخلات درمانی مناسب، با تجویز پزشک انجام شود.

تکنیک گراستون در فیزیوتراپی به واسطه لغزندگی با یک نوع کرم مخصوص روی بافت نرم، مورد استفاده قرار می گیرد. در مرحله بعد، حرکات ریتمیک و عمقی، تکنیک ها و زوایای خاصی روی بافت آسیب دیده، انجام می شود. به دنبال آن، التهاب و همچنین گردش خون افزایش پیدا می کند. در تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که تکنیک گراستون چسبندگی عضله و فاسیا را از همان جلسه اول برطرف می کند، درد را کاهش می دهد و دامنه حرکتی مفاصل را افزایش می دهد.

مطلب پیشنهادی  درمان گرفتگی، خشکی و اسپاسم عضلات بدن با فیزیوتراپی

 

تکنیک گراستون در برابر لیزر

فیزیوتراپیست ها طی سال ها، تکنیک گراستون در فیزیوتراپی را در مقایسه با دیگر گزینه های درمانی مانند لیزر مورد بحث قرار داده اند. آنها معتقدند، لیزر ممکن است باعث قرمزی، کبودی یا زخم در روزهای بعد از استفاده شود. اما متقابلا، تکنیک گراستون کبودی های موجود در عضلات و بافت ها را در طول فرایند استفاده، افزایش می دهد. این مورد نشان می دهد که لیزر و گراستون مرحله التهابی چرخه درمان که شامل قرمزی، کبودی و تورم است را تحریک می کنند که بخش مهمی از فرآیند درمان است.

 

مزایای تکنیک گراستون در فیزیوتراپی

مطالعات نشان می دهد که فناوری گراستون، مزیت هایی برای بیماران دارد که در این قسمت آن را شرح می دهیم:

  • گراستون زمان درمان را کاهش داده و سرعت بهبود را افزایش می دهد.
  • با این تکنیک، نیاز بیمار به داروهای ضد التهابی کاهش پیدا می کند.
  • ابزار گراستون در فیزیوتراپی همچنین قادر خواهد بود برخی بیماری های مزمن را که به صورت دائمی با بیمار همراه بوده را از بین ببرد.

 

معایب ابزار گراستون در فیزیوتراپی

از آنجا که در طول درمان محدودیت های بافت نرم در حال شکسته شدن است، پس ممکن است تکنیک ابزار گراستون طی استفاده باعث سرخ شدن، تورم، درد و حتی کبودی شود که در 48 الی 72 ساعت کمتر شده و از بین می رود. هر چند که این مسئله، به عنوان معایب این روش نبوده و جز فرآیند درمان است، اما در نظر داشتن این مورد برای بیمار لازم است.

ابزار گراستون

هدف فناوری گراستون در فیزیوتراپی

به صورت کلی هدف از درمان با استفاده از تکنیک گراستون در فیزیوتراپی، ایجاد التهاب موضعی است که باعث می ‌شود خون در بافت ‌های آسیب ‌دیده جریان یابد و روند بهبودی تسریع شود. برای به دست آوردن اثرات مثبت این تکنیک، طی مدت زمان مشخصی، یک یا چند درمان انجام می شود و حدود سه تا پنج دقیقه طول می کشد. در این قسمت به سایر اهداف استفاده از تکنیک ابزار گراستون اشاره می کنیم:

  • ابزار گراستون در پراکنده کردن تورم و کبودی پس از آسیب دیدگی موثر است.
  • در این نوع تکنیک، ماهیچه ها و تاندون ها ساختار سالم و طبیعی خود را به دست می آورند.
  • گراستون، چسبندگی های ایجاد شده در بافت نرم را از بین می برد.
  • ابزار گراستون، کوتاهی عضلانی را که بعد از عمل جراحی برای ورزشکار رخ می دهد را به حداقل می رساند و به سرعت ترمیم می کند. همچنین به بیمار کمک می کند که به حالت طبیعی خود برسد.

تکنیک گراستون در فیزیوتراپی آرنیکا، یکی از تکنیک های نوین مورد استفاده در این کلینیک برای همشهریان اهوازی و شهر های اطراف است. کاربرد ابزار گراستون در فیزیوتراپی آرنیکا شامل اختلالاتی مثل سندروم تونل کارپال، فاشیای پلانتار، آرنج گلف بازان، آرنج تنیس بازان، تاندونیت آشیل، درد زانو، درد کمر و کشیدگی ستون فقرات کمری، سندروم فیبرومیالژیا، تاندونیت و بسیاری بیماری های دیگر است. برای استفاده از خدمات ابزار گراستون در فیزیوتراپی آرنیکا هم به صورت تلفنی و هم در تارنمای این مرکز می توان، رزرو نوبت انجام داد.

 

سوالات متداول

  1. تکنیک گراستون چیست؟

تکنیک گراستون یک روش درمانی است که از ابزار فولاد ضد زنگ و روش ماساژ ویژه برای شناسایی نواحی چسبندگی عضلانی یا بافت اسکار مانند استفاده می‌کند. از این نوع ابزار و ماساژ به صورت ترکیبی برای کشش و شل کردن بافت های عضلانی استفاده می شود.

  1. آیا می توان تکنیک گراستون را اطرافیان بیمار در منزل انجام دهند؟

خیر، همان طور که انجام هر کاری باید توسط متخصص انجام شود، فناوری گراستون نیز باید توسط یک متخصص آموزش دیده و دارای گواهینامه انجام شود. بنابراین افراد غیر متخصص در خانه نمی تواند این کار را انجام دهند.

  1. آیا گراستون به بافت زخم آسیب بیشتری وارد می کند؟

گراستون یک روش درمان بافت نرم است که به واسطه ابزار، به چرخه درمان بیمار سرعت می بخشد. بنابراین، ابزار گراستون در فیزیوتراپی برای شکستن مقاومت بافت زخم و گرفتگی عضلات ممکن است، آسیب خفیفی به بافت وارد کند که در واقع همان آسیب، درمان را تسریع می کند.

  1. گراستون بهتر از ماساژ است؟

طبق نظر متخصصین و فیزیوتراپیست های ماهر معمولا تکنیک ابزار گراستون و ماساژ درمانی، دو روش درمانی همراه با هم بوده که مکمل هم هستند.

  1. آیا فناوری گراستون مطمئن است؟

بله، به این دلیل که گراستون فقط توسط متخصصان دارای مجوز بر روی بیماران انجام می شود، کاملا مطمئن است.

  1. عوارض جانبی تکنیک گراستون چیست؟

عوارض جانبی تکنیک گراستون معمولاً خفیف است و شامل تورم موضعی، درد با لمس و کبودی خفیف ​​است . این عوارض معمولاً ظرف چند روز برطرف می ‌شوند و می ‌توانند در خانه با یخ درمان شوند.

  1. آیا می توانید بعد از گراستون ورزش کنید؟

بله، تکنیک گراستون در فیزیوتراپی را حتی می توان همراه با ورزش، کشش و برنامه های تمرینی استفاده کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *