0%

کاربرد اولتراسوند در فیزیوتراپی

کاربرد اولتراسوند در فیزیوتراپی

کاربرد اولتراسوند در فیزیوتراپی

5/5 - (1 امتیاز)

اولتراسوند

اولتراسوند که سونوگرافی نیز نامیده می‌شود، یک آزمایش تصویربرداری غیر تهاجمی است. این تکنیک از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصاویر یا ویدیوهای بلادرنگ از اندام‌های داخلی یا سایر بافت‌های نرم مانند رگ‌ها استفاده می‌کند.

اولتراسوند شکلی از انرژی مکانیکی است (نه الکتریکی) بنابراین، به طور دقیق، اصلاً الکتروتراپی نیست. اما در گروه عوامل الکتروفیزیکی قرار می‌گیرد. ارتعاش مکانیکی در فرکانس‌های افزایشی به عنوان انرژی صوتی شناخته می‌شود. محدوده صدای طبیعی انسان از 16 هرتز تا چیزی نزدیک به 15 تا 20000 هرتز (در کودکان و بزرگسالان جوان) است. فراتر از این حد بالا، ارتعاش مکانیکی به عنوان سونوگرافی شناخته می‌شود. فرکانس‌های مورد استفاده در درمان معمولا بین 1.0 تا 3.0 مگاهرتز (1 مگاهرتز = 1 میلیون سیکل در ثانیه) است.

فیزیوتراپی اولتراسوند شاخه‌ای از سونوگرافی( در کنار سونوگرافی تشخیصی و تصویربرداری بارداری) است. این تکنیک برای تشخیص و درمان مسائل مختلف اسکلتی عضلانی از جمله درد، آسیب بافتی و اسپاسم عضلانی استفاده می‌شود.

دستگاه اولتراسوند با ارسال یک جریان الکتریکی از طریق کریستال‌های موجود در کاوشگر اولتراسوند مرتعش می‌شود‌. این ارتعاش باعث می‌شود امواج از طریق پوست به بدن و زیر پوست حرکت کنند. امواج انرژی را به بافت‌ها منتقل می‌کنند تا اثرات مورد نظر را ایجاد کنند. سونوگرافی همچنین می‌تواند بر روی بافت‌های عمیق بدن، بدون تأثیر بر سایر بافت‌های نزدیک به سطح متمرکز شود.

فرکانس و شدت اولتراسوند، مدت زمان عمل و ناحیه کاربرد آن همگی تعیین کننده نحوه انجام این نوع فیزیوتراپی هستند.

 

انواع اولتراسوند فیزیوتراپی

تصور غلط رایج در مورد درمان‌های فیزیوتراپی این است که آنها به تکنیک‌های ماساژ و تجویز ورزش محدود می‌شوند. این البته درست نیست، زیرا امروزه از روش‌های مدرنی در طب فیزیوتراپی استفاده می‌‌شود تا حد زیادی از فناوری استفاده می‌کنند. یکی از روش‌هایی که ممکن است مورد استفاده قرار گیرد، اولتراسوند درمانی است.

مطلب پیشنهادی  کاربرد مگنت در فیزیوتراپی

انواع اولتراسوند فیزیوتراپی شامل موارد زیر هستند:

  • اولتراسوند حرارتی: اولتراسوند یا سونوگرافی حرارتی، باعث ارتعاش و گرم شدن پوست و ماهیچه‌ها می‌شود. درمان اولتراسوند حرارتی برای درمان درد کششی، درد بافت نرم و سایر مشکلات اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند برای درمان مسائل پیشرفته مانند فیبروم‌های رحم، سرطان پروستات و مشکلات پوستی نیز استفاده شود.
  • اولتراسوند مکانیکی: اولتراسوند یا سونوگرافی مکانیکی، به عنوان درمان اولتراسوند کاویتاسیون نیز شناخته می‌شود.   امواج ایجاد شده توسط اولتراسوند مکانیکی اختلاف فشار در مایعات بافتی ایجاد می‌کند که منجر به تشکیل حباب می‌شود. همانطور که این حباب‌ها با اجسام جامد تعامل دارند، می‌ترکند و امواج ضربه‌ای ایجاد می‌کنند. این امواج را می‌توان برای اهداف مختلفی مانند شکستن سنگ‌های کلیه و آسان‌تر کردن برداشتن آن‌ها استفاده کرد.

 

کاربرد اولتراسوند فیزیوتراپی

کاربرد اولتراسوند فیزیوتراپی برای کنترل و درمان مشکلات زیادی موثر است. از جمله:

  • اولتراسوند روشی موثر برای درمان تورم عضلات، مفاصل و رباط‌ها است.
  • اولتراسوند می‌تواند برای برای حل مشکلات بافت عضلانی استفاده شود.
  • اثر گرمایی اولتراسوند به التیام درد عضلانی و کاهش التهاب مزمن کمک می‌کند.
  • اولتراسوند همچنین به جریان بهتر مایعات بافتی کمک می‌کند – به این معنی که لنف بیشتری از بافت‌ها عبور می کند. لنف مایع مهمی است که گلبول‌های سفید خون را در سراسر بدن حمل می‌کند. به این ترتیب، اولتراسوند به سلول‌های آسیب دیده کمک می‌کند تا با عفونت‌ها مبارزه کنند و سریع‌تر بهبود یابند.
  • اولتراسوند برای کاهش التهاب، ورم و رسوبات کلیه کاربرد دارد.

کلینیک آرنیکا ارائه دهنده بهترین خدمات فیزیوتراپی با به روزترین تکنیک‌ها و تجهیزات است. اولتراسوند فیزیوتراپی یکی از تکنیک‌های مورد استفاده برای درمان مراجعان در این کلینیک به شمار می‌رود. برای رزرو نوبت مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک نوبت دهی آنلاین این مجموعه استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *